Allahü Teala'ya İman
İmanın altı şartından birincisi,Allahü Teala'ya iman etmektir.Şöyle ki;Allahü Teala vardır.Onun zatı,bütün kemal sıfatları ile vasıflanmıştır.Bütün noksan sıfatlardan münezzehtir;uzaktır.
Allahü Teala'nın sıfatları,sıfat-ı zatiyye ve sıfat-ı subutiyye olmak üzere iki kısımdır.
SIFÂT-I ZÂTİYYE
Allâhü Teâlâ’nın Sıfât-ı Zâtiyyesi altıdır:
1- Vücûd: Var olmak. Allâhü Teâlâ vardır.
2- Kıdem: Evveli olmamak; ezelî olmak. Allâhü Teâlâ’nın varlığının evveli yoktur.
3- Bekâ: Sonu Olmamak; ebedî Olmak. Allâhü Teâlâ'nın varlığının SOnu yoktur.
4- Vahdâniyet: Birlik. Allâhü Teâlâ zâtında ve Sıfat larında tek olup, Ortağı yoktur
5-Muhâlefetün lilhavâdis: Yaratılanlara hiç benzememek. Allâhü Teâlâ Sonradan Olan hiç bir Şeye benzemez. Akla ne gelirse Allâhü Teâlâ Onun gayrıdır.
6- Kıyam binefsihî: Vücudunda gayre muhtaç ol mamak. Allâhü Teâlâ varlığında hiç bir Şeye muhtaç değildir.
SIFÂT-I SÜBÜTİYYE
Allâhü Teâlâ’nın Sıfât-ı Sübûtiyyesi sekizdir:
1- Hayât: Hayât; Allâhü Teâlâ diridir ve dirilticidir.
2- İlim: Bilgi; Allâhü Teâlâ her şeyi bilir. Allâhü Teâlâ kalblerde gizlenen niyetleri dahi bilir.
3- Semi': İşitmek; Allâhü Teâlâ her şeyi işitir.
4- Basar: Görmek; Allâhü Teâlâ her Şeyi görür. Allâhü Teâlâ karanlık gecede, kara taşın üzerinde, kara karıncanın yürüdüğünü görür ve ayağının Sesini İŞİtir.
İrâdet: Dilemek. Allâhü Teâlâne dilerse onu dile diği gibi İŞler.
6- Kudret: Gücü yetmek; Allâhü Teâlâ her Şeye kâdirdir.
7- Kelâm: Konuşmak; Allâhü Teâlâ’nın harf ve sese muhtaç olmadan konuşması demektir. Kur’ân-ı Kerim, Allâh’ın kelâmıdır.
8- Tekvîn: Yoktan var etmek, meydana getirmek, yaratmak. Allâhü Teâlâ bütün mahlûkların yaratıcısıdır.
Allah'a İman İle İlgili Hadisler
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Ehl-i sünnet âlimleri, sözbirliği ile "Allahü teâlâ dünyada görülmez" buyurdu. (1/283)
Mevlana Halid-i Bağdadi hazretleri buyuruyor ki:
(Dünyada Allahü teâlâyı gördüm diyen zındıktır. Evliyanın kalb gözü ile görmesi rüyet değildir. Onlara şühud hasıl olmaktadır.) (İtikadname)
İmam-ı Gazali hazretleri de, (Allahü teâlâyı dünyada görmek mümkün olmaz) buyuruyor. (İhya)
Dünyada Allahü teâlâyı görmek imkânsız olduğu için Hazret-i Âişe, (Resulullahın Allahü teâlâyı gördüğünü söyleyen yalan söylemiş olur) buyurmuştur. (Buhari)
|